VoorleesExpress overhandigt resultaten effectstudie aan wethouder Bokhove

Op woensdag 17 april heeft het team van VoorleesExpress Rotterdam de resultaten van een effectstudie overhandigd aan wethouder Judith Bokhove (Mobiliteit, Jeugd en Taal). Uit deze studie blijkt dat de taalontwikkeling en de leesomgeving thuis verrijkt worden bij  gezinnen die meedoen aan de VoorleesExpress. Ouders gaan naar eigen zeggen vaker voorlezen en de boekenkennis en het verhaalbegrip van kinderen groeien. Het onderzoek is uitgevoerd door de Erasmus Universiteit in opdracht van Stichting Lezen.

De resultaten van het onderzoek zijn positief en bevestigen de positieve ervaringen van de afgelopen 10 jaar VoorleesExpress in Rotterdam. Wel concluderen onderzoekers Aike Broens en Roel van Steensel, bijzonder hoogleraar van Stichting Lezen, dat verbetering van de interventie op een aantal vlakken wenselijk is. Het effect op het verhaalbegrip zwakt na een aantal maanden namelijk af. Mogelijk komt dit doordat het voordoen (modeling) van voorlezen door de vrijwilliger aan de ouder onvoldoende van de grond komt. De onderzoekers adviseren daarom de interventie te verrijken met aanvullende activiteiten. Anne Heinsbroek, de oprichtster en directeur van de landelijke VoorleesExpress, ziet hierin mogelijkheden. De eerste plannen om hierop in te spelen, liggen al klaar.

Bij de overhandiging was niet alleen wethouder Bokhove, maar ook Anne Heinsbroek van Stichting VoorleesExpress en Desiree van der Zander van Stichting Lezen aanwezig. Tevens waren drie vrijwilligers, een voorleesgezin en het projectteam van VoorleesExpress Rotterdam present. Samen konden zij ervaringen uitwisselen, herinneringen ophalen en proosten op de mooie resultaten van het onderzoek.

Op woensdag 17 april is de campagne ’10 jaar VoorleesExpress in Rotterdam’ van start gegaan. Een groot deel van 2019 zal in het teken staan van terugblikken op de afgelopen 10 jaar waarin VoorleesExpress Rotterdam is uitgegroeid tot een groot project waarbij aan 300 gezinnen per jaar wordt voorgelezen. Op de sociale media van VoorleesExpress Rotterdam zullen ervaringen van projectmedewerkers, vrijwilligers en gezinnen gedeeld worden. De campagne wordt afgesloten met een groot feest in het najaar. Heb je ook ervaringen met de VoorleesExpress die je wil delen, doe dit dan onder #10jaarvlerotterdam. Dankjewel!

Lees hier meer over het onderzoek naar de effectiviteit van de VoorleesExpress.