Nieuwe ontwikkelingen in Cusco

Twee maanden geleden is Liesbeth, onze algemeen directeur, weer naar Peru vertrokken om daar de activiteiten van de stichting een nieuwe impuls te geven. De activiteiten van Hoedje van Papier zijn ooit in Peru begonnen onder de naam Pasa la Voz en zijn inmiddels zodanig doorontwikkeld dat het tijd is voor een nieuwe fase: het project is ingebed in lokale structuren en volwassen genoeg om op eigen pootjes verder te gaan, onder aanvoering van een Peruaanse directie. Uiteraard moet dat proces goed worden begeleid. Daarom zal Liesbeth namens Hoedje van Papier de komende 2 jaar een coachende rol blijven vervullen, om deze klus te klaren.

Daarnaast zal Liesbeth in Peru samen met haar man Pavel de leiding op zich nemen van Pachachaca, een bestaand project in de lijn van Hoedje van Papier: een gezinshuis voor kinderen die noodgedwongen niet thuis kunnen opgroeien. Binnen dit gezinshuis zal de methodiek van Pasa la Voz worden toegepast. Daarmee kunnen we op kleine schaal de activiteiten integraal toepassen, zoals de workshops voor kinderen ten behoeve van de ontwikkeling van levensvaardigheden en de trainingen voor begeleiders. Dit gezinshuis moet daarmee een voorbeeld in Peru worden van hoe opvang van kinderen eruit kan zien.

De Nederlandse organisatie TriviumLindenhof werkt in dit verband samen met Hoedje van Papier om ook dit project tot een succes te maken. TriviumLindenhof is een organisatie voor (jeugd)hulpverlening in de regio’s Rijnmond en Zuid-Holland Zuid en biedt ambulante hulpverlening, dagbehandeling, residentiële zorg en crisisopvang. Een uitstekende partner dus om mee samen te werken! Stichting Yoreem maakt zich hard om de financiën voor de exploitatie van het gezinshuis gerealiseerd te krijgen. Gezamenlijk hopen we zo de levens van nog meer kinderen in Peru van een beter perspectief te kunnen voorzien.

Liesbeth zal dus een groot gedeelte van het jaar in Peru zijn, maar zal haar werkzaamheden als algemeen directeur m.b.t. de beleidsontwikkeling en de projecten in Nederland voortzetten. Zij zal drie maanden per jaar op ons kantoor te vinden zijn. Haar collega’s Patrick, Myrthe en Amy zullen de dagelijkse leiding op zich nemen over de uitvoer en het zakelijk-financieel management van de Rotterdamse activiteiten.

foto-peru