‘Weet u wat u slikt?’ evalueren met taalvrijwilligers

Dat we ontzettend dankbaar zijn voor onze vrijwilligers staat vast. Maar daarnaast leren we ook graag van onze vrijwilligers. Zo organiseren we regelmatig evaluaties waarbij we onze projecten en werkwijze onder de loep nemen door stil te staan bij de ervaringen die onze vrijwilligers hebben gehad tijdens het lesgeven. De afgelopen maanden hebben voor het projectteam TaalOnderonsjes in het teken gestaan van ‘Weet u wat u slikt?’. Een prachtig project waarin taalles werd gecombineerd met medische voorlichtingen, waarbij we wel meer dan 500 deelnemers hebben bereikt. Daarbij waren er meer dan 30 taalvrijwilligers bij dit project betrokken.

Aangezien het de vrijwilligers zijn die voor de klas staan, de sfeer proeven en het lesmateriaal over moeten brengen valt er voor ons veel te leren van hun ervaringen. Tijdens de evaluatie van ‘Weet u wat u slikt?’ was er daarom ruimte voor de vrijwilligers om hun op- en aanmerkingen te delen met het projectteam. Wat kon er beter, wat miste je, welke tips zou je ons meegeven voor een volgende keer? Gelukkig is er tijdens evaluaties ook altijd ruimte voor het delen van mooie herinneringen, grappige anekdotes en belangrijke inzichten. En die waren er te over deze keer! We hebben mooie verhalen gehoord over vrijwilligers die voor het eerst in hun leven in een buurthuis in hun eigen wijk zijn gekomen, genoten hebben van gerechten uit verschillende keukens en die hebben geleerd dat ze hun eigen (voor)oordelen moeten laten varen.

We zijn trots dat we het project ‘Weet u wat u slikt?’ hebben mogen uitvoeren met behulp van zoveel enthousiaste, betrokken vrijwilligers. We nemen de geleerde lessen mee voor in de toekomst en koesteren de mooie herinneringen die gemaakt zijn in de afgelopen periode.