Meer Taal Meer Kans zoekt tweetalige vrijwilligers

Wat is Meer Taal Meer Kans?
Het project Meer Taal Meer Kans zet zich in om taalachterstand te voorkomen en bevordert een betere startpositie van jonge kinderen in Rotterdam. Gezinnen met één of meerdere kinderen in de leeftijd van 2 tot en met 8 jaar wordt geleerd hoe ze hun kind (twee)talig kunnen opvoeden.

Als tweetalige vrijwilliger ga je wekelijks langs bij een Turks of Antilliaans gezin en help je hen bij de taalontwikkeling van de kinderen. Dit doe je door middel van voorlezen, laagdrempelige taaloefeningen en taalspelletjes. Het project duurt 20 weken en gedurende deze tijd kijk je samen met het gezin hoe je tweetaligheid het beste kunt inzetten in de thuissituatie. Meer Taal Meer Kans is voor zowel gezinnen als vrijwilligers een bijzondere ervaring!

Toelichting werkzaamheden:
– Je gaat 20 weken lang, 1 uur per week, op bezoek bij het gezin
– Je leest voor, doet spelletjes en laagdrempelige taaloefeningen met de kinderen en leert ouder(s) dit ook te doen
– Halverwege het seizoen breng je samen met het gezin een bezoek aan de bibliotheek

Wij vragen:
– Je hebt affiniteit met kinderen
– Je bent tweetalig: je spreekt vloeiend Nederlands én Turks of Papiaments
– Je bent enthousiast over (voor)lezen en taal en kunt dit overbrengen
– Je bent minimaal één vaste avond per week beschikbaar om een uur bij een gezin op bezoek te gaan
– Je hebt een open, nieuwsgierige houding

Wij bieden:
– Intensieve begeleiding door een coördinator
– Een workshop Interactief Voorlezen en Meer Taal Meer Kans
– Intervisie met andere taalvrijwilligers
– Een unieke ervaring om samen met een gezin de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren en de taalomgeving in huis te verrijken
– Een mooi aanvulling op je CV
– Een gratis bibliotheekabonnement

Meedoen of meer weten?
E: voorleesexpress@stichtingmano.nl
T: 010 486 30 22

1. Faiza Dadi op 17 juli 2017 om 22:41

Geachte heer, mevrouw,

Ik zou graag bijdragen aan uw doelen. Ik beheers meerdere talen, maar geen Turks of Antilliaans. Ik spreek onder andere vloeiend Arabisch. Heeft u behoefte aan vrijwilligers voor Arabisch sprekende kinderen?

2. HVP op 10 augustus 2017 om 12:33

Hoi Faiza, Bedankt voor je reactie. Je mag jouw vragen mailen naar voorleesexpress@stichtingmano.nl, en via dit e-mailadres kun je je ook opgeven.