Kansfonds is jarig!

Exact 60 jaar geleden is Kansfonds opgericht om te voorkomen dat kwetsbare mensen buitengesloten raken. Daarbij hebben zij één grote inspiratiebron: het Katholiek Sociaal Denken. In dit jubileumjaar leidt dat kompas hen naar een groep mensen die extra kwetsbaar dreigt te worden. Een groep die structureel aan de rand van de samenleving staat.

Als gebaar aan hen en de samenleving, introduceert Kansfonds vandaag met enige trots een speciaal fonds op naam: Fonds Franciscus.

Verslaving. Een psychiatrische aandoening. Diepe armoede of dakloosheid. Er is een groep mensen in Nederland die structureel niet meer mee doet in de samenleving. Het sociale isolement zorgt voor een diepe sociale nood. Contact van mens tot mens hebben zij nauwelijks. Met het Fonds Franciscus roept Kansfonds een speciaal fonds in het leven voor deze groep allerkwetsbaarsten.

De belangrijkste plek waar deze mensen nog contacten vinden,  is in één van de ongeveer 200 inloophuizen in Nederland. Helaas worden juist inloophuizen door gebrek aan financiering bedreigd in hun bestaan. ‘Sommige hebben de deuren al moeten sluiten,’ vertelt Kansfonds-directeur Henriette Hulsebosch. ‘Daarmee verdwijnt de laatste kans op menswaardig contact voor de bezoekers van deze huizen, en dat gaat ons enorm aan het hart. We hebben als fonds geconcludeerd dat we dat niet kunnen laten gebeuren. Daarom heeft Kansfonds besloten dit jubileumjaar van start te gaan met extra aandacht voor deze kwetsbare groep. We richten ons in eerste instantie op inloophuizen en de financiering daarvan.

Kansfonds gaat bijdragen aan de financiering van de inloophuizen en werkt ondertussen samen met hen aan manieren om duurzaam te kunnen voortbestaan. Henriëtte Hulsebosch: ‘De komende maanden gaan we de plannen voor het fonds verder uitwerken. We willen in ieder geval meer doen dan alleen geld geven en we willen het samen doen. En dus gaan we op zoek naar mensen die met kennis, tijd of geld willen bijdragen aan een plek waar mensen in sociale nood terechtkunnen. Omdat ze menselijke waardigheid -net als wij- ook een grondrecht vinden.’

In de komende maanden gaat Kansfonds de inhoud en werkwijze van Fonds Franciscus verder vormgeven. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Meld je dan aan voor de Fonds Franciscus-nieuwsbrief.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.